Twinkle | Digital Commerce

Zalando dunt assortiment uit, vooral kleine merken worden geweerd

2023-03-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:06

Zalando gaat verschillende kleine merken weren van zijn platform. Volgens Duitse media kiest het bedrijf voor ‘kwaliteit boven kwantiteit’ en is vooral nog ruimte voor grotere merken met een duurzamer karakter.

Meerdere Duitse verkopers kregen onlangs een mail van Zalando waarin werd aangekondigd dat een bepaald merk dat zij voeren niet meer op het platform wordt aangeboden. Vaktitel Internet World kreeg inzicht in die mail, waarin staat dat deze merken ‘niet langer deel uitmaken van de assortimentsstrategie van Zalando’. Uiterlijk 30 juni worden deze merken van het platform verwijderd.

Specifiek worden de merken Auden Cavill en Jimmy Sanders genoemd, maar volgens Zalando gaat het om een hele reeks kleine merken en is de stroomlijning van het assortiment een ‘continu proces’.

De stap om kleinere merken van het platform te weren komt nadat het bedrijf onlangs de jaarcijfers van het afgelopen jaar bekendmaakte. Die cijfers vielen beduidend tegen, zo kelderde de nettowinst van 234,5 naar 16,8 miljoen euro. In navolging daarvan liet bestuursvoorzitter Robert Gentz weten dat het assortiment van Zalando te groot was en beter moest worden afgestemd op de wensen van de klant. ‘Een ongeëvenaarde selectie hebben is goed, maar wat we echt willen is onze klanten een relevante en beter geselecteerd aanbod bieden.’